جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 17 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
سخن وزیر یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ، ساعت ۰۹:۵۲:۳۲

وزیر نفت درسیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت
موتور توسعه با انسان‌های توسعه یافته روشن می‌شود
ایران دریلینگ: وزیر نفت گفت: موتور توسعه بلاشک با انسان‌های توسعه یافته روشن می‌شود و بدون تربیت و وجود انسان‌های توسعه یافته نمی‌توان به توسعه دست پیدا کرد. به گزارش ایران  دریلینگ و به نقل از شانا، بیژن زنگنه عصر شنبه، ١٢ دی‌ماه در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت با بیان اینکه در کشور ما به موضوع اندیشه‌پردازی و نظریه پردازی پرداخته نشده است، تاکید کرد: به نظر من، موتور توسعه بلاشک با انسان‌های توسعه یافته روشن می‌شود و بدون تربیت و وجود انسان‌های توسعه یافته نمی‌توان به توسعه دست پیدا کرد.

وزیر نفت افزود: توسعه ابتدا در وجود و ذهن انسان‌های فرهیخته شکل می‌گیرد و سپس در بنگاه‌ها، ساختار، اجتماع و سیاست یک کشور بروز می‌کند. هرگز با اغتشاش و پراکندگی ذهنی و نابسامانی اجتماعی نمی‌توان به توسعه واقعی دست پیدا کرد. زنگنه بزرگترین مشکل را در بخش مدیریت ساختاری ایران نبود انسجام ذهنی میان مدیران، تفرق و واگرایی در آرای آنها در زمینه‌های مختلف عنوان کرد و گفت: با اندیشه‌های ایلی که خیلی به آن احترام میگذارم نمی‌شود در قرن ٢١ به سمت توسعه رفت و جامعه مدرن ایجاد کرد؛ منظورم کپی برداری از جامعه غربی نیست، بلکه ضرورت اندیشه ورزی در چارچوب اسلامی مورد نظر است.

وی مرحله بعد از اندیشه‌ورزی و نظریه پردازی را داشتن مدیرانی دانست که بتوانند آن را اجرایی کنند و گفت: مدیران فقط با حضور در کلاس درس مدیر نمی‌شوند و باید در حوزه عمل تربیت شوند، همانگونه که دانشجوی فوق لیسانس و دکترا برای پایان تحصیلات نیازمند استاد راهنماست، یک مدیر هم باید مدیر راهنما داشته باشد. به گفته وزیر نفت، یک مدیرخوب باید نگاه و دید داشته باشد و متوجه تغییرات و تحولات شود.

برنامه‌های وزارت نفت منطبق بر اقتصاد مقاومتی
وزیر نفت در ادامه به درونزایی و برونگرایی که در اقتصاد مقاومتی آمده اشاره کرد و گفت: درونزایی به معنای رشد شتابان اقتصادی است که به طور طبیعی به یک تعامل بین‌المللی برای جذب منابع و تکنولوژی برای دسترسی به بازار نیازمند است. وی به موضوع برونگرایی پرداخت و با بیان اینکه اساس برونگرایی خودکفایی است، یادآورشد: خودکفایی به معنای قطع ارتباط با دنیای بیرون نیست، بلکه باید با ارتباط با کشورهای دیگر در جهت خودکفایی گام برداشت.

زنگنه با بیان اینکه همه برنامه‌های وزارت نفت منطبق بر اقتصاد مقاومتی است، افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی را در این جهت عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی با تاکید بر برداشت از میدان‌های مشترک تا انتهای برنامه ششم به ٥ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد که سهم نفت از این میزان ٤ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز و سهم  میعانات گازی یک میلیون بشکه در روز است. وزیر نفت با اشاره به این که تا پایان این دولت، بخش عمده و اعظم توسعه میدان گازی پارس جنوبی به نتیجه می‌رسد، اظهار کرد: تولید گاز ایران تا نیمه سال ١٣٩٦ به بالای یک میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد.

وی با بیان اینکه افزایش تولید گاز علاوه بر تامین نیازهای داخلی سبب افزایش صادرات نیز خواهد شد، تصریح کرد: همچنین با افزایش تولید گاز خوراک واحدهای انرژی بر مثل پتروشیمی ها تامین خواهد شد و تزریق گاز به مخازن نفتی نیز انجام می‌شود. زنگنه در ادامه به بحث پتروشیمی‌ها اشاره کرد و اولویت نخست توسعه پتروشیمی‌ها را تأمین خوراک دانست، گفت: بهترین خوراک برای پتروشیمی ان جی ال و اتان است و گاز طبیعی به طور طبیعی خوراک مطلوبی نیست، اگرچه به تازگی با توسعه تکنولوژی، بخش‌هایی از پلاستیک‌ها یا الفین‌ها با استفاده از گاز طبیعی قابل تولید شده است.
وزیر نفت با بیان اینکه ارزش تولید محصولات پتروشیمی در ایران هم اکنون نزدیک به ٢٠ میلیارد دلار است که ظرف ٦ سال آینده به ٥٠ میلیارد دلار خواهد رسید، یادآور شد: البته تأمین مالی طرح‌ها کار مشکلی است که باید انجام شود. وی سپس به ظرفیت پالایش کشور پرداخت و با بیان اینکه ظرفیت پالایشی کشور هم اکنون یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز است، اظهار کرد: ظرفیت پالایشی کشور با استفاده از میعانات گازی و ظرف چهار سال آینده یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند؛ میعانات گازی در پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس، سیراف و پارس ٢ استفاده خواهد شد.

زنگنه گفت: همچنین با وارد مدارشدن پالایشگاه‌های آناهیتا و جاسک، ظرفیت تولید پالایشگاه نفت خام نیز از  یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه به ٢ میلیون بشکه در روز می رسد و به این ترتیب ظرفیت پالایشی کشور به ٣ میلیون بشکه در روز می‌رسد. وزیر نفت سپس به بحث گاز اشاره کرد و با بیان اینکه ایران از معدود کشورهایی است که وزن گاز در سبد انرژی آن به ٧٠درصد می‌رسد و ٩٠درصد جمعیت آن تحت پوشش شبکه گاز قراردارد، گفت: البته این میزان ظرف ٢ تا ٢,٥ سال آینده به ٩٦ درصد می‌رسد که در زمستان‌ها فشار زیادی وارد می‌شود.

باید فکری اساسی برای بهینه‌سازی مصرف کرد
زنگنه همچنین در ادامه به موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت پرداخت و به محاسباتی که سال‌های گذشته و زمانی که قیمت نفت ٧٠ دلار بود، انجام شده است، اشاره کرد و گفت:  طبق محاسباتی که انجام شد در آن سال‌ها حدود ٧٠ میلیارد دلار یارانه مستقیم برای فرآورده‌های نفتی پرداخت می‌شد که هم اکنون کمتر شده است. وی به طرح‌های بهینه سازی مصرف سوخت که به منظور صرفه جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی تعریف شده‌اند اشاره کرد و افزود: در این طرح‌ها متناسب با میزان صرفه‌جویی صورت گرفته به سرمایه‌گذاران باز پرداخت صورت می‌گیرد.

وزیر نفت تاکید کرد: بهینه‌سازی مصرف سوخت از اهمیت زیادی برخوردار است و باید فکری اساسی برای آن کرد. زنگنه با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها و برنامه به مدیریت نیاز دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین تنگناهای کشور مسئله مدیریت است یعنی مدیران تراز یک در کشور کم وجود دارد. وی با بیان اینکه در صنعت نفت این موضوع نسبت به ١٢ سال گذشته کاملا روشن است و مدیران تراز یک در این صنعت بسیار کم شده اند، خاطرنشان کرد: یک مدیر باید بتواند سه مولفه قیمت، کیفیت و زمان را کنترل  و مدیریت کند که ما در هر سه زمینه مشکل داریم.

نظریه پردازی نوین، نیاز امروز
زنگنه در ادامه با بیان اینکه از جمله مفاهیمی که در جهان امروز مورد توجه اهل اندیشه و توسعه قرار دارد، مفاهیم مدیریت، رهبری سازمانی و کارآفرینی است به توسعه فرهنگی اشاره کرد و افزود: توسعه بیش از هر چیز امری فرهنگی و انسانی است؛ اما مهم این است که فرهنگ را چگونه تعریف کنیم و برداشت ما از فرهنگی بودن توسعه چه باشد. وی با بیان اینکه ما برای توسعه بیش از هر چیز به فیلسوفانی در تراز نوین در کشور نیاز داریم که بتوانند نظریه پردازان جهانی نو برای ما با مشخصات و جایگاه و موقعیت امروزی در جهان و منطقه  باشند، تصریح کرد: این فیلسوفان عقلگرا باید بتوانند به سئوالات مهم و بی‌پاسخ مانده جواب دهند، سئوالاتی که جواب‌های منسجمی برای آن وجود ندارد و یا اگر هست، انفرادی است و در حد نظریه پردازی نیست.

وزیر نفت افزود: یکی ازسئوالات مهم این است که چگونه در دنیا زندگی کنیم که هم دنیا و هم آخرتمان آباد باشد؛ چون خیلی مواقع این دو مورد را در مغایرت با یکدیگر عنوان می‌کنیم. زنگنه با تاکید بر اینکه بدون ارائه نظریه‌ها و تحلیل‌های منسجم با پاسخ‌های روشن و منطقی نمی‌شود وارد مسیر توسعه شد؛ خاطرنشان کرد:  البته غیرقابل انکار است که در جامعه اسلامی ما فیلسوفان و اندیشمندانی که بخواهند وارد این عرصه شوند باید منعکس کننده تاریخ، فرهنگ و ارزشهای توحیدی و اسلامی باشند.


  کد خبر : 851
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :